محققان فنلاندی ارتباط بین دیابت نوع 1 و آسم را بررسی کردند

 19 ژوئن 2017- یک مطالعه‌ی بین المللی بینش جدیدی را درمورد ارتباط دیابت نوع 1 و آسم ارائه داد. درمطالعات پیشین به ارتباط بین این دو بیماری اشاره شده بود، اما در تحقیق جدیدی که توسط محققان فنلاندی انجام شد، مشخص گردید که ابتلا به آسم، خطر ابتلا به بیماری دیابت را 41 درصد افزایش می‌دهد، در حالیکه در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، خطر ابتلا به آسم تا 18 درصد کاهش می‌یابد.

دکتر Johanna Metsala از موسسه‌ی ملی سلامت و رفاه در هلسینکی و رهبر این تحقیق که اخیراّ در کنگره آکادمی اروپایی آلرژی و ایمونولوژی بالینی ارائه شد، می‌گوید: ارتباط بین آسم و دیابت نوع 1 بسیار پیچیده‌تر از تصور قبلی ما است، ابتلا اولیه به آسم سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌گردد در حالیکه ابتلای اولیه به دیابت نوع 1 موجب کاهش خطر ابتلا به آسم می‌گردد. این ارتباط درهمه‌ی سنین مشاهده می‌شود و یک مشاهده‌ی نسبتاً جدید است.

دکتر Metsala گفت: در تمام  تحقیقاتی که پیش از این انجام شده بود، نتیجه‌ ای در مورد ارتباط این دو بیماری بر اساس شواهد قطعی ارائه نشده بود.

تیم دکتر Metsala پرونده‌های بهداشتی کودکان متولد شده در فاصله‌ی سالهای 1981 تا 2008 که به آسم یا بیماری دیابت نوع 1 مبتلا بودند، را تا سن 16 سالگی یا تا سال 2010 بررسی کردند.

آنها در مجموع 171138 کودک را بعنوان 10 درصد از افراد جوانی که در فاصله‌ی این سالها متولد شده بودند، بررسی کردند. در میان این افراد، 80871 کودک مبتلا به آسم و 8939 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 بودند. محققان همچنین دریافتند که 602 نفر به هر دو بیماری مبتلا هستند.

پرفسور Vuillermin متخصص اطفال از دانشگاه Deakin در استرالیا  که در این کنفرانس شرکت داشت، گفت: من فکر می‌کنم مقایسه‌ی این کودکان با یکدیگر و تلاش برای درک شباهت‌ها و تفاوتهای آنها می‌تواند واقعاً مفید  باشد، همچنین ما می‌توانیم با این مقایسه، ارتباط بین سایر بیماریهای آلرژیک که از داروهای مختلف استفاده می‌کنند، مانند آلرژی غذایی را بررسی کنیم.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/finnish-study-examines-links-between-type-1-diabetes-and-asthma-93345053.html